![]() |
|
Noten zoekspel voor Gitaar.
Met deze uitleg vertel ik wat meer over hoe we dit spel het beste kunnen gebruiken.
1. Memospel. Het spel bestaat uit 2 gelijke kaarten. Op de ene kaart staat enkel de noot (+ gitaardiagram) en op de gelijke kaart staat de noot met de notennaam erbij (zie foto`s onderin).
Omdat de notennamen op 1 kaart erbij staan geschreven kan iedereen meespelen in het gezin en lijkt het niet op studeren van de noten, maar meer op het spelen van een spel. Onbewust leren de kinderen de notennamen die bij het plaatje horen.
2. Opnoemspel
De leerling heeft heel snel de neiging om te raden welke noot het is. Op de notenbalk volgen de noten elkaar op in een stijgende lijn. Vaak leest men de noten niet en volgt men alleen die lijn. Op het moment dat in de muziek intervallen (sprongen) voorkomen hebben ze een groot probleem en weet men niet meer de naam van de noot, en de plaats op het instrument waar de noot gespeeld moet worden.
Voor het opnoemspel neemt de leerling de noten welke in die week geleerd moet worden uit het spel. Dan probeert zo snel mogelijk de noten te leren lezen, elke keer in een andere volgorde. Omdat de noten dan niet meer in volgorde staan zoals op de notenbalk worden deze noten individueel geleerd. Het opnoemspel kan ook tijdens de les gebruikt worden om te toetsen of de leerling de noten goed begrijpt.
Het bereik van dit spel gaat vanaf de eerste snaar "noot e" en eindigt bij de 6de snaar een hoge a.
|